Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@11:48:46 GMT

تشریح حقوق و اصلاح روابط اجتماعی در ادعیه امام سجاد(ع)

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۶۲۹۲

تشریح حقوق و اصلاح روابط اجتماعی در ادعیه امام سجاد(ع)

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد علی انصاری پژوهشگر اسلامی و مفسر قرآن شب گذشته، ۲۱ فروردین ماه، در جلسه شرح صحیفه سجادیه موسسه بیان هدایت نور مشهد با اشاره به دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه عنوان کرد: این دعا با عنوان و موضوع اعتذار در صحیفه سجادیه آمده است و این اعتذار به معنی عذر خواهی انسان از چیزی است که در میان انسان ها به حق الناس شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  توجه به روابط انسانی در گفت وگو با خدا وی با بیان اینکه این دعا علی رغم درخواست هایی که از خدا دارد، موضوع اصلیش رابطه انسان هاست، ادامه داد: انسان گاهی نسبت به حقوق سایر انسان‌ها کوتاهی می‌کند؛ امام سجاد(ع) نیز در این دعا از خدا می خواهد که رهایی از دوزخ را به سبب این کوتاهی بر انسان ببخشد.   انصاری افزود: امام در این دعا می گوید «خدایا از تو عذر می خواهم به خاطر مظلومی که من او را یاری نکردم»؛ باید توجه کرد که انسان زمانی که تلاش می‌کند از پیامدهای خطای خود خارج شود، در حالت اعتذار قرار می‌گیرد و اگر درصدد تکرار گناه خود باشد، به آن اعتذار گفته نمی شود.   وی اظهار کرد: برای اعتذار و عذرخواهی انسان سه حالت متصور است؛ نوع اول آنجایی است که انسان خطای خود را نمی پذیرد و از آن روی گردان است چرا که زشتی گناه را درک می‌کند اما در حالت دوم، گناه خود را می پذیرد اما بعد از خطا شروع به توجیه گری می‌کند. در نوع سوم از اعتذار انسان به صراحت به عمل خود اعتراف می کند و می‌گوید «پس از این خطا را مرتکب نخواهم شد».   انصاری ادامه داد: همه این ها اعتذار است اما مورد آخر را خیرالاعتذار می‌گویند که در متون روایی ما به «توبه» مشهور است؛ با یک چنین ویژگی است که انسان مسئولیت گذشته را می پذیرد و نسبت به آینده متعهد به عدم انجام خطا می شود. امام سجاد(ع) چنین اعتذاری را در دعای خود آموزش می‌دهد.   صاحب تفسیر مشکات افزود: گاه انسان اثر گناه و گذشته خود را از بین می برد اما گاهی نسبت به آینده استغفار می کند که این مورد دوم را «دفع الذنب» می‌گویند؛ سخن امام سجاد(ع) در این دعا نیز جنبه دفع خطا را دارد نه اینکه برای جبران گذشته باشد.   انصاری گفت: سخنی که در اینجا امام بیان می کند، برای آن زمانی است که انسان باید توان مقابله با ظالم را داشته باشد، در جامعه اسلامی و انسانی حرکت انسان ها حقوقی بر یکدیگر دارند و باید این حقوق را بر عهده یکدیگر حفظ کند؛ در غیر این صورت انسان می شود جبار و انسان جبار اینگونه فکر می کند که حقوق یک طرفه است و قائل به این است که تنها حقوق برای خود آن شخص است.   حقوق و مسئولیت های متقابل در فرهنگ دینی وی افزود: آموزه های دینی ما می گوید تمام انسان ها حقوق متقابل و البته مسئولیت‌های متقابلی دارند؛ تمام کتب روایی ما با وی به عنوان حقوق الاخوان دارند و همه این ها بیانگر این است که انسان نمی تواند از این حقوق استنکاف کند. اولین حقی که امام سجاد(ع) در این دعا با آن اشاره می کنند حساسیت نسبت به ظلم است و این یعنی نه اجازه دهیم به ما ظلم شود و نه اجازه دهیم که دیگران مورد ظلم قرار گیرند.   این مفسر قرآن بیان کرد: امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود به این نکته تأکید می‌کند که نکند انسان مسلمانی را برای منافع خود ابزار معصیت خدا قرار دهیم؛ البته نمی‌توان صیدگر را به حال خود رها کنیم. در روایات ما یک چنین انسان بی توجهی که این حقوق را به جا نیاورد ذلیل در دنیا و آخرت معرفی می‌شود.   وی با اشاره به فراز دیگری تحت عنوان دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در این دعا می گوید «از کفران نیکویی و احسانی که در قبال من می شود و من بی تفاوت در قبال این احسان هستم، عذر می‌خواهم»؛ این نکته مورد نظر امام حساسیت جدی دارد چرا که در جامعه معروف باید گسترش پیدا کند و در چنین شرایطی جامعه معیار و الگو است. حالا رسیدن به چنین شرایطی نیازمند انگیزه است تا انسان را به معروف نزدیک کند.   انصاری ادامه داد: در اسلام به همان مقدار که به سپاس از خدا تأکید می شود، این مسئولیت بر عهده انسان است که متواضعانه نسبت به سایر انسان ها سپاسگزار باشد؛ البته امام صادق(ع) نیز در روایتی کسی را که به دلیل رفتار ناسپاسانه راه خیر را می بندد، لعن می‌کند.   وی بیان کرد: امام سجاد(ع) در بخش دیگری از این دعا می فرماید «خدایا من را به خاطر عدم پذیرش عذرخواهی دیگران ببخش»؛ صفت پذیرش عذرخواهی از کرامات انسانی است و عمل به این عبارات زمینه خطاهای بعدی در جامعه را از بین می برد و روابط انسان ها را اصلاح می‌کند.   بالاترین طغیان زیر پا گذاشتن حق است این مفسر قرآن گفت: در عبارت دیگری از این دعا آمده است که «خدایا به تو پناه می برم از رد کردن سائلی که خواهش خود را بر من عرضه کرده است»؛ حساسیت این نکته به خاطر بدهی است که بر آدمی قرار داده شده است؛ در روایتی داریم که عبادتی بالاتر از ادای حق مردم نیست و طغیان بالاتر از زیر پا گذاشتن حقوق انسان‌ها نیست.   انصاری اظهار کرد: حدود ۳۰۰ روایت در باب این حقوق وجود دارد؛ این روایات راهگشای امروز جامعه ماست. البته لازم است تا این روایت شرح داده شود؛ می‌توان گفت انسان ۳۰ حق بر عهده دیگران دارد که یکی از کمترین آن ها این است که هرچه برای خود دوست می داری، برای دیگران نیز دوست بدار.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف امام سجاد ع قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۶۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت ‌الاسلام «رضا کشیری» در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته مصلای مینودشت با گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت اندیشمند مجاهد شهید مطهری و تبریک روز معلم به معلمین گرانقدر، اظهار  کرد: مقام معلمی مقامی است که در درجه اول خدا خودش معلم است و ثانیاً پیغمبران الهی به عنوان واسطه فیض از طرف خدا معلمین بشریت هستند، در میان معلمان انسان‌های پاک و با ایمان فراوان داریم؛ اما متأسفانه بعضی از معلمان کم‌لطفی می‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند که سبب خوشحالی دشمن است.
 
به گفته وی؛ حقوق معلمان از بیت‌ المال اسلامی است و نباید کاری کنند که این حقوق بر آنها حرام شود، معلم امانت‌دار است و فرزندان مردم دست او امانت هستند و باید آنها را خوب تربیت کند؛ زیرا آن‌ها آینده سازان مملکت هستند، شهید مطهری در زمان خودش به دلیل مشاهده نفوذ عقاید انحرافی احساس مسئولیت کرد و وارد دانشگاه شد و حرف‌ها و اعتقادات غلطی که به خورد جوانان ما می ‌دادند این روحانی مجاهد توطئه‌های آن‌ها را خنثی کرد‌.
 
امام جمعه مینودشت با گرامیداشت روز خلیج فارس تصریح کرد: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی فرمودند: «خلیج فارس خانه ملت ماست و جای حضور ملت بزرگ ایران است، بیخود بعضی از کشورهای چند وجبی حاشیه خلیج فارس آنجا ننشینند و کاغذ پاره ننویسند برای سه جزیره ایرانی، شما نوکر اسرائیل هستید.
 
وی افزود: در ایتالیا، فرانسه، آمریکا و انگلیس که مسلمان نیستند بیرون می‌آیند و به نفع مردم غزه راهپیمایی می‌کنند؛ اما سران خودفروخته کشورهای اسلامی به مسلمانان اجازه نفس کشیدن نمی‌ دهند و نه تنها همدردی نمی‌ کنند؛ بلکه از راه زمینی برای اسرائیل آذوقه و سوخت می فرستند، لعنت خدا بر آنها که بودنشان برای جهان اسلام و مسلمانان مضر است.
 
حجت الاسلام کشیری با اشاره به سالروز جنگ خندق گفت: یکی از دلاوران جوانی که از تاکتیک جنگی استفاده کرد امیرالمؤمنین (ع) سرباز فداکار اسلام بود، اسدالله‌الغالب علی بن ابی‌طالب (ع) اسلام را نجات داد و اگر او نبود دشمن بر ما چیره می‌شد.
 
وی ادامه داد: سفارش قرآن این است که در مقابل دشمن مانند سد بایستید و اگر عقب ‌نشینی کنید دشمن جسور می‌شود و بر جان،مال، ناموس و آب و خاک ما رحم نمی‌کند.
 
به گفته وی؛ نمونه ایستادگی در مقابل دشمن همان جواب دندان‌ شکنی بود که اخیراً اسرائیل از ما دریافت کرد، ملت ایران انتقام خود را از دشمن گرفت و آن را سرجای خود نشاند.
 
امام جمعه مینودشت ضمن تبریک روز شوراها به برادران شورای اسلامی و شهردار منتخب ابراز کرد: توقع بنده این است که حداقل در سال یک مرتبه شورای اسلامی و شهردار با امام جمعه ملاقات داشته باشند و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
 
وی افزود: تریبون نماز جمعه نیز جهت ارائه گزارش برای آگاهی مردم در اختیار آن‌هاست، شورا می‌تواند کارهای فراوانی برای عمران، آبادانی، توسعه شهر و ساخت و سازی که به توصیه مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی معماری اسلامی باشد انجام دهد.
 
به گفته وی؛ با برنامه‌ریزی‌های مناسب از کارشناسان معماری و شهرسازی دعوت کنند و از تفکر آنها برای توسعه شهر بهره‌مند شوند. بنده از عقب‌ماندگی‌های مینودشت رنج می‌برم و از مسئولان، فرماندار، بخشداران، نماینده و کارشناسان متعدد می‌خواهیم که برای توسعه شهر تلاش کنند.
 
حجت‌ الاسلام کشیری با تبریک روز جهانی کار و کارگر و خسته نباشید به قشر زحمت‌کش کارگران گفت: چرخ مملکت توسط کارگران می‌چرخد، پاک‌ ترین و زیباترین شغل کارگری است؛ زیرا با عرق جبین و زحمت فراوان کار می‌کنند.
 
وی ادامه داد: از صاحبان مشاغل و عزیزانی که نیروی کارگر دارند خواهشمندیم حقوق کارگران را ضایع نکنند و بیمه آنها را پرداخت کنند.
 
به گفته وی؛ ارزش کارگر آنقدر بالاست که پیامبر اکرم(ص) بر دست «سعد انصاری» که بر اثر کارگری آبله زده بود بوسه زد و گفت: «آتش بر این دست فردای قیامت حرام است».
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • ادعای جالب دختر ابراهیم رئیسی درباره حقوق ماهانه پدرش
  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود